123 Main Street New York, NY 10001
Denně řeším neuvěřitelné věci. Klienti se velmi diví, když řeknu, že jim pojišťovna nic nezaplatí, říká pojišťovací makléř Milan Porteš
V oboru pojišťovnictví podniká od roku 1993 a za tu dobu vybudoval dvě makléřské pojišťovací společnosti EUVIN s. r. o. a EUVIN plus s. r. o. Primárně cílí na firmy v českých rukách a za aktuální trend považuje pojištění kybernetických rizik. Sám říká, že trpí profesní deformací, vše má několikanásobně zálohované a nejvíc ho baví obrovské množství informací, které mu práce přináší.
Milane, jaký je rozdíl mezi pojišťovacím makléřem a pojišťovacími zprostředkovateli?
Pojišťovací makléř musí mít nejvyšší stupeň odborné způsobilosti. Máme největší přehled o pojištění ze všech stran, včetně likvidace pojistných událostí, tak abychom klientům mohli aktivně pomáhat. A také si dáváme velký pozor, aby pojistné smlouvy byly dobře postavené a pojišťovna klientovi škodu zaplatila.
Jsme v přímém kontaktu s likvidacemi mnoha pojišťoven, denně s nimi komunikujeme a přesně víme, co se na trhu děje, a podle toho nastavujeme rizika v pojistných smlouvách našim klientům.
Dá se tedy říct, že pojišťovací makléř je „víc“ než zprostředkovatel?
Jsme jedním z typů pojišťovacích zprostředkovatelů. Máme nejširší a také nejhlubší záběr. Pojišťovací makléř je primárně určený pro firmy, společnosti a podnikatele. Ale samozřejmě pojišťujeme i přátele a kamarády, kteří si o to řeknou. Primárně však cílíme na firmy, kde nejvíc oceňují naše zkušenosti.
Co tě na tvé práci nejvíc baví? Obor pojišťovnictví by se leckomu mohl zdát monotónní…
Baví mě obrovské množství informací, které přináší. Stále se učíme a jsme v kontaktu jak s oblastí práva, tak s riziky, úrazy a máme široký záběr v mnoha dalších činnostech, které svou prací propojujeme. Trh se navíc neustále vyvíjí a nikdy nevíme všechno, proto se denně učíme nové věci. Je to dynamicky se rozvíjející obor, i když zvenčí to nevypadá.
Milane, od kdy se zabýváš tímto podnikáním?
Od roku 1993, kdy se mi narodila dcera.
Takže tě můžeme považovat za experta v oboru. Jakým klientům nejčastěji pomáháte?
Zejména firemním klientům. Těmi nejoblíbenějšími jsou společnosti v českých rukách, s obratem od padesáti milionů do půl miliardy korun, protože jsme na ně nejlépe přizpůsobení. V kanceláři nám pomáhají tři kolegyně a také moje manželka. Dohromady tvoříme pětičlenný tým, činnosti máme rozdělené a vše pěkně plynule zpracováváme.
Zmínil jsi, že máš v kanceláři manželku. Jak se ti podniká po jejím boku?
Naprosto skvěle, protože ona je velmi precizní typ. V jedné ze společností jsem z ní udělal jednatelku a od té doby se nám neskutečně daří. Je pečlivá, kontroluje každý halíř a všechno musí být v pořádku. Díky tomu pojištění velmi dobře funguje. Já jsem spíš obchodník a ten, kdo vytváří vize, dobrou náladu a komunikuje s klienty.
Mnoho lidí by řeklo, že podnikat s rodinnými příslušníky není dobrý nápad. To ale není tvůj případ?
V žádném případě, u mě je to úplně naopak.
Ještě někdo z rodiny se podílí na vašem podnikání?
Ještě nejmladší syn, který je jednatelem zase ve druhé společnosti. Vždy jsme dva jednatelé v každé společnosti, abychom si mohli vzájemně podepisovat smlouvy. Vše máme několikanásobně zálohované, jak data, tak jednatele, protože sami pracujeme s rizikem. (smích). Často se stávají naprosto neuvěřitelné věci, které by člověk v životě nevymyslel. A to my řešíme v podstatě denně.
Netrpíš profesní deformací, například v různých situacích nebo když se chystáš na dovolenou?
Ano, mám profesní deformaci. Přijdu do budovy a odhaduji, kolik asi stojí, rozhlížím se, jestli mají hasičáky a sprinklery (pozn. red. protipožární sprinklerový systém je aktivní metoda protipožární ochrany) a jestli tam není fotovoltaika. Prostě už mám vše v hlavě. Když jsem v nějakém pěkném hotelu, říkám si, že bych ho rád pojistil. (smích)
Jaké jsou aktuální novinky na vašem pojišťovacím trhu?
Právě se nejvíc rozvíjí pojištění kybernetických rizik, potom co hackeři zablokovali několik nemocnic a různé společnosti. Hodně děláme pojištění IT firem z hlediska odpovědnosti za škody. Donedávna se firmy mohly pojistit jenom ve fyzickém světě, když něco rozbily nebo podpálily atd., ale nyní lze pojistit i situace, kdy něco špatně naprogramují nebo software spočítá. V současné době jde o trend v pojištění. Firmám pak pojištění většinou kombinujeme, takže mají jednu pojistku ve fyzickém světě a druhou ve virtuálním.
Myslíš si, že i malá firma třeba s deseti zaměstnanci by tuto otázku měla řešit?
Hackeři nerozlišují velikost firmy, zkouší to plošně a kdo nemá zabezpečení, toho zablokují. I malá firma se dostane do potíží, když jim všechno zamknou a smažou. Samozřejmě největší poptávka přichází od velkých společností, kde problém vnímají jako první, a postupně se rozšiřuje. Dokud nebyly povodně, také je nikdo neřešil. A pak jich přišlo hned několik po sobě. Stejně tak letošní vichřice.
Možná nás poslouchají podnikatelé, kteří mají menší firmu a říkají si, že by toto pojištění potřebovali, ale odsouvají rozhodnutí v čase, dokud se jim situace nestane. Jak to tedy je?
Všeobecně platí, že firmy pojištěné u konkrétní menší pojišťovny pravděpodobně nikdy nenavštívil rizikový inženýr, který by jim řekl, co a jak spolu souvisí. Reálně musí mít ve smlouvě spoustu věcí správně nastavených, aby pojištění fungovalo. Velmi se diví, když za nimi přijdu a řeknu, že by jim pojišťovna nezaplatila vůbec, nebo jen málo. A kybernetické riziko je taková třešnička na dortu.
A k tomu patří mnoho dalšího. Pojistnou smlouvu umí napsat téměř každý, kdo prošel zkouškami, ale aby skutečně fungovala, je třeba splnit řadu dalších podmínek, o nichž lidé ani netuší. My nejen tušíme, ale i přesně víme a klientům říkáme, co je nutné udělat. Často se hodně diví.
Milane, řekni nám na odlehčenou nějaké zajímavé zážitky ze svého podnikání.
Pojistil jsem například riziko nekonání akce. Konkrétně šlo o koncert pro nadaci, takže nám pojišťovny vyšly vstříc. Běžně se toto riziko pojišťuje nejpozději tři měsíce předem, ale my ho sjednávali tak dlouho, až jsme ho uzavřeli den před akcí, což je naprosto netypické a téměř nemožné. Ale podařilo se.
Také vím, že jsi členem klubu My Networking Club v Olomouci a že navštěvuješ další networkingové akce. Co považuješ za důležitou součást svých návštěv v těchto klubech?
Naše podnikání je o důvěře a sdělování často velmi důvěrných informací. Z klubů mi v posledních několika letech chodí v podstatě většina poptávek, a díky klubovým akcím se o mně ví, že dělám svou práci dobře a že pojištění fungují. Nemusím tedy překonávat několikaletou fázi seznamování, protože u nového klienta vždy trvá, než se vše zkontroluje a přesně nastaví. Díky klubu ví, kdo jsem, a očekává, že mu udělám kvalitní službu. S kolegy se na networkingových akcích vidíme každých čtrnáct dní a většina je u nás už pojištěná. Když se něco stane, reálně jim pomůžeme. A to je důvod, proč chodím do klubů. Přinášejí mi také skvělou společnost a určitý rytmus.
To je pravda. Když se mi stala autonehoda, nenaskočilo mi, že mám volat policii, ale Milanovi. Samozřejmě nenastala žádná újma na zdraví, ale ty jsi mi dobře poradil. Milane, děkuji ti za rozhovor, a ještě pro tebe mám deset rychlovek, které pokládám každému hostovi. Prosím odpověz v rychlosti.
Práce, nebo dovolená?
Obojí. (smích)
Já vím, že jsi velký cestovatel, takže jsem čekal, že řekneš „dovolená“. Turecko je pomalu tvůj druhý domov…
Turecko, Egypt, nedávno jsme byli v Lucembursku, protože se synem jezdíme na závody po celém světě. Byl jsem i v jižní Africe, mám to celkově propojené s prací.
Peníze, nebo volný čas?
Zase oboje. (smích)
Baťa, nebo Jobs? A neříkej zase oba. (smích)
Spíš Jobs.
Raději dáváš dárky, nebo dostáváš?
Taky oboje. (smích)
Káva, nebo čaj?
Oboje. (smích)
Dům, nebo byt?
Radši byt. Bydlel jsem i v domě, ale hodně sportuju, tančíme a starat se o dům mě opravdu nebaví.
Ranní ptáče, nebo sova?
Určitě sova.
Kolo, nebo auto?
Auto.
S plánem, nebo bez plánu?
Taky oboje. Něco je potřeba plánovat a něco zase nechat plynout, aby vznikla pěkná věc.
Televize, nebo rádio?
Ani jedno. (smích) Vůbec neposlouchám.
Děkuji, Milane, za tvoje odpovědi a že jsi za námi přišel. Dnes s námi byl Milan Porteš, majitel dvou makléřských pojišťovacích společností. Děkuji, Michale, a všechny zdravím.
Michal Ondra, manažer klubů
+420 732 268 021
michal@ondra.eu
©2024 Všechna práva vyhrazena.
Web vytvořila Domigrafika