123 Main Street New York, NY 10001
Naše služby si vybírají klienti, kteří chtějí kompletní servis a důvěryhodného partnera, říká Michal Miško, spolumajitel realitní kanceláře Vaše realitka
Michal je spolumajitelem realitní kanceláře Vaše realitka s šestnáctičlenným týmem, kde sám působí jako makléř. O svém podnikání říká, že jde do všeho a nejtěžší disciplínou na trhu jsou stavební pozemky. A ačkoliv se svět realit právě mění a na hypotéky dosáhne stále méně lidí, drastická situace nás podle něj nečeká. Příznivá doba pro investice zase přijde a pokud chcete ukrýt peníze před inflací, stále je vhodný čas.
Michale, jak dlouho působíš v realitách?
V realitní branži jsem aktuálně dvanáct let a od roku 2008 působím v oblasti nemovitostí.
Takže než ses stal realitním makléřem, dělal jsi něco jiného v oblasti nemovitostí?
Přesně tak, „školil“ jsem se na katastru. (smích)
Znáš tedy přesně procesy, které na katastru probíhají. Ale kromě toho, že jsi makléř, také vlastníš realitní kancelář. Kolik máte makléřů?
Společně s kolegou jich máme deset a sami makléře děláme. Jsem zastáncem přístupu, že mám-li někoho vést, musím tu práci sám dělat, abych věděl, jak je náročná. Navíc máme v týmu další kolegyně, které nám pomáhají řešit administrativní záležitosti. Dohromady jsme tým šestnácti lidí a společně se staráme o blaho našich klientů.
Nyní vlastníš realitní kancelář Vaše realitka, jaké ale byly tvoje začátky v této branži?
Samozřejmě, než se člověk naučí, co potřebuje v dané profesi znát, je ideální učit se od těch zkušenějších. Předtím jsem byl členem největší realitní kanceláře v republice M&M Reality, kde jsem získal velmi dobrý základ, než uzrál čas jít svou vlastní cestou.
Na realitním trhu jsi dlouho, tedy zřejmě znáš i svou konkurenci. Proč by si klienti měli vybrat právě vaši kancelář?
Nás si vybírají klienti, kteří chtějí za své peníze kompletní servis, aniž by se o něco museli starat. Chtějí důvěryhodného partnera, který není na trhu druhý pátek, tak aby věděli, že s jejich životním majetkem bude dobře nakládáno a o nic nepřijdou. Na nejvyšší úrovni máme také propagaci a celkově i administrativní servis, proto máme čtyři až pět kolegyň, aby klienti nemuseli běhat po úřadech a dalších institucích.
Kolik prodejů ročně ty osobně zprostředkováváš?
Vždy do třiceti prodejů. To je můj strop, který dokážu zvládnout, ale snažím se držet limit i pod pětadvacet.
Řekni nám nějakou historku nebo „špek“, se kterým ses během kariéry setkal…
Teď jsi mě trochu zaskočil, i když my skoro nic jiného než špeky nemáme. (smích) Ale napadá mě lehce sprostá historka. Asi před půl rokem nám poslal poptávku klient ze Slovenska, s nímž pak řešila diskusi celá naše realitka, protože pán se jmenuje Kokot. Poslal nám i občanku a my řešili, jak ho máme oslovovat. Nakonec jsme se domluvili, že mu říkáme ‚pane Jožko‘. (smích)
Michale, vy prodáváte byty, domy, ale i něco jiného?
Ano, v podstatně vše, co se nedá „odnést“, patří do mého portfolia. To znamená stavební i zemědělské pozemky. No, a právě stavební pozemky jsou snad nejtěžší disciplínou v realitním zprostředkování vůbec, protože prodáváte i něco, co teprve může na pozemku vzniknout. V celém procesu je mnoho neznámých, přes územní plány, sítě atd. Včetně toho, co je součástí pozemku, ale není vidět. A v poslední době se často potkávám s nabídkami komerčních objektů či celých areálů.
Co největšího jsi prodal?
Největší byly dva objekty. Rozlehlý rekreační areál ve Chvalčově, z dob komunismu, s řadou chatek, hlavní budovou, ale také bazénem atd. Dále administrativní vícepodlažní budova v Hranicích a nedávno jsem dokončil převod menší továrny na Hranicku.
Liší se v zásadě prodej velkých nemovitostí třeba od prodeje bytů 3+1?
Rozdíl je spíše v typologii lidí, s nimiž prodej komunikuji, ať jde o prodávající, kterými jsou většinou byznysmeni, nebo o kupující. V tomto směru řešíme jiné potřeby, než jaké má běžný člověk se svým bydlením. Ale v základu žádný rozdíl není.
Preferuješ určitý druh nemovitostí, nebo jdeš do všeho?
Jdu do všeho, od sboru, až po „voňavky“, jak říkáme novostavbám.
Trh s nemovitostmi se teď velmi mění a přichází do další fáze vývoje. Jak ty vnímáš aktuální situaci?
Právě jsme v meziobdobí. Změny nikdy neproběhnou na nemovitostním trhu ze dne na den. Aktuálně je těžší dosáhnout na hypotéku a její vyřízení je o dost dražší. Proto klesá počet poptávajících, ale trh je tak extrémně nenasycený, že se prodává stále velmi dobře. Ještě před rokem jsme si ale u jediného rodinného domu mohli vybírat z padesáti zájemců, zatímco dneska tak z deseti, s nimiž komunikujeme. Trh stále jede, ale mění se v návaznosti na aktuální hypoteční trh.
Kde má podle tebe trh s nemovitostmi strop?
Myslím, že až v nebi. (smích)
Jaký očekáváš vývoj trhu v dalších dvanácti měsících?
To, co jsem říkal před chvílí, bude pokračovat. Očekává se zdražování hypoték, což znamená, že na ně dosáhne méně lidí. Bude se měnit poměr mezi nabídkami a poptávkami a předpokládám, že trh nebude tak „přehřátý“ jako dnes. V lokalitách se špatnou dostupností či pracovní silou očekáváme pokles prodeje, ale nemyslím si, že by ve velmi dobrých lokalitách nastalo kvůli nedostatku nemovitostí něco drastického. Máme srovnání s minulou realitní krizí – zhruba deset, jedenáct let nazpět. Tehdy ceny padaly hodně, ale troufám si říct, že dnes máme jinou dobu.
V Česku jsou oblíbené investice do nemovitostí. Vidíš v této oblasti stále prostor k dobrému obchodu?
Myslím, že aktuálně tohle už dva až tři roky neplatí. Ale příznivá doba nejspíš zase přijde, protože více lidí bude opět pospíchat s prodejem a budou ochotní přizpůsobit cenu investorovi, který přijde s penězi v kapse. Vždycky záleží, jaký má investor cíl. Ukrýt peníze před inflací a znehodnocením, nebo chce mít vyloženě návratnost v krátké době? Rovnou říkám, že na návratnost v krátkém čase dnešní doba nastavená není a v blízké budoucnosti nejspíš ani nebude. Na ukrytí peněz před inflací, například abyste měli v příštích letech i něco pro děti, doba pořád je a myslím, že i dál bude.
Michale, pohybuješ se na nemovitostním trhu v nějaké konkrétní lokalitě?
Naše realitka působí převážně v Olomouckém, Zlínském a Moravskoslezském kraji. Hlavní lokalitu máme zhruba hodinu cesty od Hranic, ale není například výjimečné, že dva až tři prodeje ročně zprostředkujeme v Praze nebo jinde po republice. Vždy záleží na vyhodnocení, zda máme dané nemovitosti co nabídnout. Pokud jde o domek v jižních Čechách, kde jsou nutné časté prohlídky a specifické jednání s lidmi, pak to smysl nemá. Naopak v Praze nebo v lokalitě Hradce Králové jsou naše služby velmi nadstandardní, a tím pádem jsme schopni udělat vše, co je potřeba. Ale nejvíce se věnujeme Moravě.
Ano, sám můžu říct, že vaše služby jsou nadstandardní, protože jsme společně pár obchodů už udělali. Jsem za to moc rád, protože váš přístup byl na špičkové úrovni. Proto také oceňuji, že se mnou chodíš do podnikatelského klubu My Networking Club v Olomouci. Proč ses rozhodl do klubu vstoupit?
Předtím jsme společně řadu let navštěvovali jiný klub a já do něj tehdy vstoupil bez očekávání. Postupně mi navštěvování klubů přineslo spolupracující osoby, s nimiž jsem navázal pracovní i důvěrný vztah. Například naši advokátku jsem poznal právě v klubu, stejně jako řadu jiných kolegů, jejichž služby dnes pro klienty využíváme. A díky klubu vím, že se na ně můžu spolehnout. Vídáme se co dva týdny, proto se nemůže stát, že by se na mě a na moje klienty vykašlali.
Vzpomínám si, jak jsi jednou zmínil, že bys chtěl být rodinný makléř, a já tě za něj skutečně považuji. Přiblížíš nám i tuto službu?
Přesně tak. Když mi někdo zavolá, neznamená to, že mu hned vystavím fakturu. Tak by ani realitní makléř neměl fungovat, protože spolupráce s každým klientem by měla být dlouhodobá. S více než devadesáti procenty klientů jsem ve spojení dlouhé roky. Někdy trvá i čtyři roky, než jim prodám nemovitost. A není výjimka, že pomůžu i jejich známým, protože realitní trh dnes není jednoduchý. Sám bych byl jako laik rád, kdybych se mohl obrátit na někoho, kdo se v branži pohybuje denně a ví, jak funguje praxe. Protože na trhu s nemovitostmi je naprosto jiná, než ji vidíte na Googlu.
Občas to sleduji na případech, kdy klientovi zasíláme smluvní dokumentaci, kterou jim poté kontrolují jejich známí advokáti. Jenže pokud jde o advokáta, který se realitním právem nezabývá, pak mluví z cesty. Samozřejmě zná právo, ale ne praxi, kde je vše trochu jiné.
Funguji tedy na bázi dlouholeté komunikace, i v rámci širší rodiny klienta. Také proto nám často chodí více zakázek, než kolik jsme reálně schopní ročně zvládnout.
Děkuji ti, Michale, za odpovědi, a ještě jsem si pro tebe připravil deset rychlých otázek, které pokládám každému hostovi. Pusť se do mě. (smích)
Práce, nebo dovolená?
Práce.
Peníze, nebo volný čas?
Peníze.
Baťa, nebo Jobs?
Baťa.
Raději dáváš dárky, nebo dostáváš?
Dávám.
Káva, nebo čaj?
Čaj.
Dům, nebo byt?
Dům.
Ranní ptáče, nebo sova?
Obojí.
Kolo, nebo auto?
Auto.
S plánem, nebo bez plánu?
S plánem.
Televize, nebo rádio?
Televize.
Michale, moc ti děkuji, že jsi tady s námi strávil krásnou čtvrthodinu a těším se, milí posluchači a čtenáři, u nějakého dalšího dílu našeho podcastu.
Díky, Michale.
Michal Ondra, manažer klubů
+420 732 268 021
michal@ondra.eu
©2024 Všechna práva vyhrazena.
Web vytvořila Domigrafika