123 Main Street New York, NY 10001
Začínali jsme prodejem počítačů na kolejích a mysleli si, že dobudeme svět, říká Josef Šustr, spolumajitel a zakladatel společnosti Cathedral Software
Firmu Cathedral Software, která se stala ekonomicky nejúspěšnější firmou roku 2022 v Olomouckém kraji, založil Josef se svým společníkem už na vysoké škole. Tehdy ho inspiroval otec a chtěl dobít svět. Začali prodávat počítače na kolejích, a protože bylo po revoluci, byl to skvělý kšeft. Okolí je odrazovalo, že společnosti s více jednateli se vždy rozpadnou. Jim ale firma klape a fuck-upy se jim vyhýbají. A přestože softwarových firem stále přibývá, není podle něj problémem konkurence, ale najít kvalitní zaměstnance.
Dnes je naším hostem v podcastu My Networking Club spolumajitel společnosti Cathedral Software Josef Šustr. Pepo, čím se vaše společnost zabývá?
Dodáváme služby spojené s počítači, což znamená kromě počítačů také servery, internet, zabezpečení a já mám konkrétně na starosti dodávání informačních systémů a různý další software, například na mobily atd.
Jak vypadaly tvoje začátky v softwarové společnosti?
Začátky byly čistě hardwarové. Podnikat jsem začal se společníkem už při studiích a tehdy mě hodně inspiroval otec, který také podnikal. Na jeho příkladu jsem viděl, že nemusím mít žádného šéfa. Sám si mohu rozhodovat, kdy chci co dělat, takže jsem nikdy nebyl zaměstnaný. Cathedral Software jsem založil už na vysoké škole se společníkem Pavlem Šustrem, kdy jsme na studentských kolejích prodávali počítače. Tehdy to byl super kšeft. Bylo těsně po revoluci, kdy každý chtěl a potřeboval počítač. Pak jsme si ale uvědomili, že nás to neuspokojuje, proto jsme přesedlali na software, což je více tvůrčí.
Jak jsi dál sbíral zkušenosti?
Postupně jsme hledali zákazníky a celkově i sami sebe na trhu. Jedné firmě jsme dodali jednoduchý evidenční skladový software a naším zákazníkem byl dokonce i hokejový klub. Pak náhodou přišel zákazník, který potřeboval vyřešit specifický problém – evidenci výrobků a zakázek, které jsou velmi variabilní – tedy co kus, to originál. V mladickém nadšení jsme něco naprogramovali, ale první verze byla hrozná, takže jsme museli vše udělat znovu. Ideálně tak, aby si zákazník mohl sám dělat úpravy, pokud změní specifikaci výrobku. A teď je toto řešení fakticky naším klíčovým produktem, který jde s námi posledních osmnáct let, co Cathedral Software existuje. Neustále na něm pracujeme, vylepšujeme ho a dodáváme dalším zákazníkům.
Říká se, že firma má mít vizi. Měli jste ji už na začátku, nebo se nějak měnila?
Ve dvaadvaceti letech, kdy jsme začínali podnikat, jsme měli spíš představu, že vytvoříme něco, čím dobudeme svět. Ale v průběhu let, kdy jsme zakusili reálné podnikání, jsme zjistili, kolik klacků nám padá pod nohy jak ze strany státní správy, tak od konkurence ad. Snažili jsme se konsolidovat a pracovat s jedním typem zákazníků. Naší současnou vizí je dodávat špičkové služby těm zákazníkům, kteří o ně projeví zájem.
Jaký je váš nejtypičtější zákazník?
Výrobní společnost, která vyrábí produkty na zakázku. Ideálně rolety, žaluzie, garážová vrata, markýzy, prostě něco, co si objedná konkrétní zákazník na konkrétní místo a výrobek se musí vyrobit a dodat. Pokud do procesu vstoupí ještě dealer, je to komplikovanější, protože vytváří cenovou nabídku a objednává u výrobce. Pak se informace předávají mezi více stranami a celý proces je náchylnější na chybu. Pokud se u výrobku na zakázku cokoliv vyrobí špatně, většinou ho nelze opravit, musí se udělat znovu a ztráty jsou na všech stranách. Zákazník je nespokojený, že nemá výrobek v termínu, výrobce musí vyrábět znovu a obchodník má po marži. A právě náš produkt tomu předchází, protože umožňuje všem zúčastněným stranám, aby pracovaly se stejnými daty. Nic se odnikud nikam nepřenáší a nepřepisuje. Co si zákazník objedná, to dostane.
Pepo, jaká je tvá skutečná role v Cathedral Software?
Trvalo mi řadu let, než jsem si uvědomil, co skutečně znamená role jednatele ve firmě. V současnosti jsem přesvědčený, že je o nastavování procesů ve firmě, tak aby každý zaměstnanec věděl, co má dělat, za co je zodpovědný a placený, a následně kontroloval, zda k dodržování těchto procesů dochází.
V souvislosti s podnikáním se často mluví o fuck-upech. Nastalo něco podobného i ve vaší firmě?
Mám to štěstí, že dlouhá léta spoluvlastním Cathedral Software se svým společníkem. Říkali nám, že to nebude fungovat a že se společnosti s více jednateli vždycky rozpadnou. Zatím nám to klape, a protože jsme každý trochu jiný, funguje nám pravidlo, kdy si větší akce navzájem odsouhlasíme. Například já představím svůj nápad, zdůrazním výhody a přínosy, které nám to může přinést, a Pavel se zase zaměří na negativa. Společně hledáme vybalancování, zda přínosy vyrovnají negativa. Musím říct, že díky tomuto uspořádání se nám katastrofické fuck-upy vyhýbají. Druhý společník totiž prvnímu vždy nějakou blbost zatrhne hned v zárodku. (smích)
Je skvělé, že fungujete jako tandem a kryjete si záda. A to mě přivádí k další otázce. V každém podnikání má majitel firmy určité vzory nebo ho někdo inspiruje. Je někdo takový?
Na začátku mě inspiroval můj otec, který byl majitelem stavební firmy. Mě ale stavebnictví nikdy moc netáhlo a orientoval jsem se na počítače. V prvních letech jsem se soustředil, abych veškeré zdroje a výdělky dával zase zpátky do podnikání. A druhý člověk, který mě inspiroval, byl Robert Kiyosaki a jeho kniha Bohatý táta, chudý táta, k níž jsem se dostal až po pětatřicítce. Musím říct, že jsem hořce litoval, že jsem ji nepotkal dřív. Pro někoho může být kontroverzní, ale myšlenky a principy, které v knize jsou, mě obrovsky obohatily, rozšířily mé poznání a čerpám z nich dodnes.
Kiyosaki – to je evergreen a myslím, že spousta našich posluchačů ho zná. Pepo, poslední dobou zažíváme v rámci ekonomického cyklu různé změny, přičemž s některými jsme se v historii možná nikdy nesetkali. Jakým způsobem to ovlivňuje vaši firmu?
Covid rozházel vztahy mezi lidmi a znemožnil fyzický kontakt. Z jedné strany se zákazníci naučili víc pracovat s počítači, používat častěji videokonference, ale na druhou stranu se lidský kontakt nedá nikdy nahradit, takže jakmile covid skončil, zákazníci zase vítají, že k nim naši konzultanti jezdí osobně. Co se týče záležitostí kolem Ukrajiny, zatím do našeho odvětví výrazně nezasáhly. Ale poslední dva až čtyři roky cítím určitý nedostatek pracovníků v oblasti IT, takže se snažíme sehnat pracovníky a programátory. Podobně zaměřených firem na trhu raketově přibývá a sehnat kvalitního zaměstnance mi připadá jako čím dál větší problém, a to porovnávám situaci za celé období své osmnáctileté praxe.
Zmínil jsi, že v ČR přibývá hodně softwarových firem, a asi nejen u nás. Jak vnímáš jejich prostředí?
Přibývají jako houby po dešti, protože se vše digitalizuje a všude se používá nejrůznější software. Nevnímám to jako zásadní konkurenční problém, protože každá firma si řeší své specifické záležitosti. Na druhou stranu si myslím, že čím jsou výrobky složitější a nacpanější softwarem, tím jsou náchylnější k chybám. Například auta – čím více mají dotykových prvků, tím více se kazí.
Pepo, já vím, že jsi také členem olomouckého My Networking Clubu. Předtím jsi byl i v jiném podnikatelského klubu, ale pak jsi měl přestávku. Co ti dalo impuls se vrátit a opět se setkávat s podnikateli?
Určitě to byl pravidelný osobní kontakt, který člověka nabíjí a dodává mu energii na dalších čtrnáct dní. A obrovská spousta příjemných a přátelských lidí, s nimiž se setkáváme i mimo snídaně, řešíme spolu obchody, problémy a vše je postaveno na tom, že se společně cítíte dobře. Během covidu mi tento kontakt obrovsky chyběl a spojení přes obrazovku ho nedokázalo nahradit.
Náš rozhovor se chýlí ke konci a já ti děkuji, že jsi přišel. Než tě ale pustím ze studia, mám pro tebe ještě deset rychlovek.
Práce, nebo dovolená?
Dovolená.
Peníze, nebo volný čas?
Volný čas.
Baťa, nebo Jobs?
Baťa.
Tady jsem čekal, že řekneš Jobs, když je to IT kolega, ale překvapils. (smích) Raději dáváš dárky, nebo dostáváš?
Dávám.
Káva, nebo čaj?
Čaj.
Dům, nebo byt?
Jak kdy. (smích)
Ranní ptáče, nebo sova?
Určitě sova.
Kolo, nebo auto?
Kolo.
S plánem, nebo bez plánu?
S plánem.
Televize, nebo rádio?
Televize.
Děkuji ti, Pepo, že jsi tu byl s námi a těším se zase brzy na slyšenou s vámi posluchači.
Já děkuji, Michale, za pozvání.
Michal Ondra, manažer klubů
+420 732 268 021
michal@ondra.eu
©2024 Všechna práva vyhrazena.
Web vytvořila Domigrafika