123 Main Street New York, NY 10001
Vždy se řídím heslem: Klient na prvním místě.
Plním tak jejich sny, říká Jitka Dopitová, finanční a hypoteční specialistka
Jitka se specializuje na úvěry, hypotéky a práci s podnikateli. Začínala jako klasický zaměstnanec banky, než zjistila, že na to, aby klientům splnila finanční sny, jedna banka nestačí. Díky svým zkušenostem a velkému objemu úvěrů, které s bankami vyřizuje, získala zcela jiné možnosti. A jak říká, nynější doba je sice těžká, ale taková období se pravidelně opakují. Přesto je možné si finanční sny stále splnit. Nejtěžší je však najít správného bankéře. Pokud ho najdete, máte vyhráno.
Jitko, mnoho lidí má s pojmem finanční poradce spojené negativní konotace. Proč bychom si jako poradce měli vybrat právě tebe?
To je dobrá otázka. Já poradenství beru hodně osobně. Ke klientům přistupuji tak, jako bych vše vyřizovala sama pro sebe, a hlavně se řídím heslem, které jsem se naučila jako zaměstnanec ve své první práci v bance: „Klient na prvním místě.“ Neřeším tedy sebe a co je výhodné pro mě, ale aby podmínky byly stoprocentně výhodné pro klienta. Bojuji za něho a mám možnosti, jak vyjednávat v bankách lepší podmínky, než kdyby tam šel on sám.
Finanční poradci většinou nabízí mnoho různých produktů – od pojištění, přes různé investice až po úvěry. Jak to máš ty?
Já se specializuji na úvěry a hypotéky. Každý poradce, který dělá delší dobu finance, se stejně vydá nějakým směrem, který mu je nejbližší. Protože abys byl opravdovým odborníkem, nemůžeš obsáhnout všechny obory. Kdo tvrdí, že ano, pak má možná znalosti, ale nemůže je mít hluboké jako právě specialista. Proto jsem se pustila do úvěrů, které mě baví, i když jsou složité, ale já mám ráda složité věci. A proto jsem si vybrala tento směr.
Když zařizuješ svým klientům úvěry, máš pocit, že jim plníš jejich sny?
Samozřejmě, proto to dělám.
Hypoteční trh prochází poslední dobou velkými změnami, jak tuto situaci vnímáš?
Hypoteční trh je nyní náročnější, zejména na bonitu klienta. Jsou vyšší úrokové sazby, s tím jdou ruku v ruce i vyšší splátky a zatížení klienta. Nicméně taková období už tady byla, stejně jako nynější vysoké úrokové sazby a přísné podmínky dané Českou národní bankou. Vždy to jsou určitá opakující se období. Teď je těžší doba, ale neznamená to, že by bylo nereálné splnit si svůj vlastní sen o hypotéce. Pořád to lze.
Jak vidíš výhled do budoucna?
Zpravidla procházejí určité vlny. V tuto chvíli jdou úrokové sazby nahoru a dle mého osobního názoru půjdou ještě rok, dva, než půjdou zase dolů. Tyto cykly jsou zhruba sedmileté. Do toho zažíváme situace, které narušily přirozený hospodářský cyklus, ale jinak tento cyklus probíhá vždy víceméně pravidelně.
Dokážeš definovat, kdo je tvůj běžný klient?
Obecně je to člověk, který je delší dobu zaměstnaný ve stabilním zaměstnání. Má pěkný příjem, minimálně ve výši průměrné mzdy a je zhruba ve věku třicet pět let. Můj klient je ještě trochu specifičtější, protože se hodně orientuji na podnikatelskou klientelu. Pracuji hlavně s firmami a podnikateli, kde je většinou náročnější vymyslet hypotéky a spočítat příjmy.
Proč by takový klient neměl jít do své domovské banky, ale začít svou situaci řešit právě s tebou?
Samozřejmě nevylučuji, že klient ve své domovské bance nakonec úvěr dostane, ale určitě je dobré se mnou vše probrat, aby už dopředu věděl, jaké má možnosti napříč bankovním trhem, aby věděl, kde dostane úvěr, za jakých podmínek a mohl si vybrat opravdu ten nejlepší. Protože když půjde napřímo jen do své banky, kde z nějakého důvodu nebude pro banku akceptovatelný a zamítnou mu úvěr, už to má v registrech jako negativní záznam. Proto je dobré si dát dopředu tu práci, vše se mnou probrat a společně vybereme to nejlepší řešení.
Jitko, prozraď nám, jak ses k této práci dostala?
Původně jsem pracovala ve dvou bankách klasicky jako zaměstnanec a řídila se heslem, které nám vštěpovali: „klient na prvním místě“, jenomže časem jsem zjistila, že jedna banka opravdu nestačí. Jsou situace, kdy klient nedosáhne na úvěr nebo ho banka není schopná uspokojit, jak by potřeboval, ale jiná to umí. Proto jsem se rozhodla, že půjdu na vlastní nohu a budu si opravdu plnit ono heslo „klient na prvním místě“, stejně jako jeho sny a bojovat za klienta.
Jaký největší sen jsi klientovi splnila?
Vzpomínám si na ten první velký splněný sen. Jednalo se o kosmetickou firmu, kde vyrábějí produkty v souladu s přírodou. Původně měli svůj objekt v průmyslovém areálu, ale chtěli mít vlastní výrobnu někde v přírodě, v pěkném prostředí, odpovídající jejich konceptu. A to se podařilo právě díky zafinancování, které jsme provedli. Nyní mají firmu uprostřed přírody, jsou spokojení, šťastní, a to mi dělá radost.
Ještě nám prozraď, jakou největší částku jsi pro klienta získala?
Zatím největší úvěr získaný pro klienta je kolem šedesáti milionů korun. Bylo to na výstavbu haly a technologie. Díky tomu se firma zase lépe a mnohem dál rozvíjí.
Je vidět, že sny lidem opravdu plníš. Prozraď nám, jaký největší oříšek jsi za svou kariéru řešila?
Největší asi přímo na začátku své kariéry, kdy jsem měla klienty ze severních Čech, operovala jsem v Ústeckém kraji, kde je vše velmi specifické – klienti i příjmy. Tam jsem se opravdu mnoho naučila a díky tomu dneska zvládám téměř vše.
Takže jsi pracovala tady na Olomoucku a současně v severních Čechách. Jak jsi to zvládala?
Vždy jsem měla v týdnu výjezdní den. Ráno jsem vyjela kolem čtvrté hodiny a když jsem dojela do severních Čech, měla jsem na místě nasmlouváno třeba pět schůzek po celém kraji. Od klientů jsem si nasbírala podklady a s plnou náručí pak odjížděla domů. Vracela jsem se o půlnoci a celý týden pak pracovala. Co šlo, jsem vyřizovala na dálku přes e-maily, a pak jsem zase všechno popadla a znovu vyjela. Bylo to velmi zajímavé, dobrodružné a moc mě to bavilo, ale určitě to není práce na celý život. Dělala jsem ji dva, tři roky. Skvělá zkušenost a bylo jí tak akorát.
Jsi velmi pracovitá. Dokážeš odpočívat a odosobnit se od lidských příběhů, s kterými se setkáváš?
Ano, odpočívám ráda, ale je pravda, že spíš aktivně. Ráda běhám, jezdím na kole a pak hlavně příroda. Tím, že dělám s lidmi, je pro mě ideální odpočinek jít se psem do lesa. Pustím psa, který si dělá, co chce, a já si čistím hlavu.
S čím obecně nejvíc válčíš při komunikaci s bankami?
Reálně je těžké najít správného protihráče na straně bankéře. Metodika je jasně daná, proto jsem schopná si ji dobře nastudovat, ale vždycky jde o komunikaci, aby šel obchod dobře, rychle a bez zbytečné prodlevy ze strany banky. Někdy stačí samotné problémy ze strany klienta. Najít správného bankéře je ale asi nejtěžší. Když však najdeme společnou řeč, symbiózu a funguje nám spolupráce na jedničku, máme vyhráno.
To je právě tvá výhoda?
Ano, moje výhoda spočívá v tom, že na pobočku nepřijde anonymní člověk žádat o úvěr. Já už mám kontakty, které nám mohou pomoci. Nejde o výhodu ve smyslu, kdy by bylo možné něco obejít. To v žádném případě, metodika je jasně daná, pravidla banky také, ale vždy vědí, že přivedu klienta, který je prověřený a kvalitní, díky čemuž je pak přístup ze strany banky také vstřícnější.
Co se týče úrokových sazeb – máš také prostor k vyjednávání?
Ano, přesně tak. Množství úvěrů, které dělám, je poměrně dost a bankéři dobře vědí, jaké objemy mým prostřednictvím získávají. Proto mi v případě, kdy mají budget na slevy a já je s patřičným zdůvodněním požádám o slevu pro konkrétního klienta, vždy vyjdou vstříc, pokud mohou. Což se vám běžně nestane, když přijdete sami na pobočku banky.
A hlavně, když už banka dá klientovi nabídku a on by poté chtěl slevu například přes externího spolupracovníka, může se stát, že už slevu nedostane, protože se dodržují určitá pravidla.
To se stalo i mně. Takže pokud chcete opravdu hypotéku a úvěr, doporučuji prvně kontaktovat Jitku.
Děkuji.
Když klient se svými financemi nějak pracuje a vlivem své činnosti na úvěr nedosáhne, je nějaké řešení situace?
Řešení být může, je však třeba se na situaci podívat komplexně a zjistit, jak klient zachází se svými financemi. Někdy opravdu stačí upravit tento styl a dejme tomu po půl roce už může být pro banku podstatně zajímavější než v současnosti.
Jitko, ty jsi také členem My Networking Clubu v Olomouci a zároveň navštěvuješ tyto akce v jiných městech. Co ti podnikatelské kluby přinášejí?
Hlavně poznávám velmi zajímavé lidi, protože do klubů chodí podnikatelé, kteří si sami vybudovali své firmy a živnosti. Jsou to lidé z různých oborů a tím pádem získávám mnoho informací, ke kterým bych se jinak nedostala, kontakty a samozřejmě nové obchody.
Jitko, děkuji ti za rozhovor a na závěr mám pro tebe ještě deset rychlovek. Moc nad nimi nepřemýšlej a jen odpovídej.
Práce, nebo dovolená?
Práce, ale i dovolená.
Peníze, nebo volný čas?
Peníze v kombinaci s volným časem, tak abych byla spokojená a šťastná. (smích)
Baťa, nebo Jobs?
Baťa.
Raději dáváš dárky, nebo dostáváš?
Dávám.
Káva, nebo čaj?
Káva.
Dům, nebo byt?
Dům.
Ranní ptáče, nebo sova?
Sova, ale s návyky ranního ptáčete.
Kolo, nebo auto?
Kolo.
S plánem, nebo bez plánu?
Bez plánu.
Televize, nebo rádio?
Televize.
Děkuji ti za návštěvu, i všem, kdo si poslechli náš podcast, a brzy se budu těšit zase na slyšenou. Já děkuji za pozvání.
Michal Ondra, manažer klubů
+420 732 268 021
michal@ondra.eu
©2024 Všechna práva vyhrazena.
Web vytvořila Domigrafika