123 Main Street New York, NY 10001
Typickým dárcem je člověk s dobrým srdcem, říká Jaroslav Strejček, zakladatel Nadace Malý Noe
Patnáct let stojí Jarek Strejček v čele Nadace Malý Noe, která pomáhá zdravotně a sociálně znevýhodněným dětem. Unikátním způsobem – tedy zcela nezištně systémem sto procent, bez nároku na jakoukoliv odměnu pro všechny členy nadace. Komu ale nadace reálně pomáhá, jak hledá děti, které pomoc skutečně potřebují a umí pomáhat i úspěšní podnikatelé? Nejen o tom si s Jarkem v novém podcastu, v olomouckém studiu George Vision, povídal zakladatel My Networking Clubu Michal Ondra.
Jarku, ty jsi předsedou správní rady Nadace Malý Noe. Prozraď nám, jak nadace vznikla?
Konečným impulsem byla velká událost – cesta se synem do Afriky. Pomáhání mi ale bylo vlastní celý život. Víš, existuje ‚teorie kruhů‘. Někdo má svůj ‚kruh‘ malý a vejde se do něj manželka a rodina. Někdo ho má větší a vejdou se do něj i přátelé. A někdo ho má ještě větší a pojme třeba celý svět. Do toho mého se vždy vešlo poměrně hodně lidí. Pomáhal jsem v situacích, kdy to šlo – koupí bílé pastelky, zaplacením dárcovské složenky, když přišla, trvale jsem podporoval Lékaře bez hranic a nejvíc jsem vždy pomáhal dětem. Proto jsem s přáteli před patnácti lety založil Nadaci Malý Noe, kde pomáháme zdravotně a sociálně znevýhodněným dětem.
Jak konkrétně pomoc dětem vypadá?
Už při založení nadace jsme si dali do vínku několik zásad. Tou největší je pomáhat dětem systémem sto procent. To znamená, že všichni v nadaci jsme stoprocentně dobrovolníci. Nemáme žádné zaměstnance a sto procent darů, které získáme, dáváme na pomoc dětem. Dále pomáháme tam, kde to nestíhá stát ani zdravotní pojišťovny. Snažíme se pomáhat efektivně, tak aby peníze dárců směřovaly do rodin, které jsou na hranici životního minima, a ne tam, kde je v rodině financí dostatek.
Systém pomoci ve stoprocentní výši je poměrně unikátní. Osobě jsem se s tím setkal pouze u vaší nadace. Co vás k tomu vedlo?
Ano, také neznám další nadaci nebo neziskovku, která by svou práci dělala systémem sto procent. Ale u nás se to podařilo, protože se sešla skupina lidí, kteří se shodli. A myslím, že i pro naše sponzory jde o podstatnou informaci, že všechny jejich peníze dostanou přímo potřebné děti.
Nejdůležitější součástí nadace však jsou příjemci vaší podpory. Kdo se na vás nejčastěji s žádostí o pomoc obrací?
Pomáháme dětem, které jsou zdravotně nebo sociálně znevýhodněné a v drtivé většině je to kombinace obojího. Kdysi jsme řešili, jestli se soustředíme na konkrétní onemocnění, jako například Šance Olomouc, která se věnuje onkologicky a hematologicky nemocným dětem. Po poradě s lékařem z olomoucké fakultní nemocnice jsme zjistili, že nejhůře na tom jsou děti postižené dětskou mozkovou obrnou. A právě zhruba šedesát procent případů, kterým pomáháme, jsou takto postižené děti. Pomáháme také dětem v náhradní péči – tedy v dětských domovech, klokáncích a v Dětském centru Ostrůvek Olomouc.
Aby pomoc dětem mohla fungovat, jsou nezbytní dárci. Kdo nejčastěji pomáhá?
Typickým dárcem je člověk s dobrým srdcem. Jinak to pojmenovat neumím. (smích) Máme dárce opravdu širokého spektra – občany, firmy a vůbec prvními dárci byli moji přátelé. Stále se seznamuji s novými lidmi, kteří se stávají dárci, a pak se přirozeně stávají i mými přáteli. Firmy samozřejmě mají větší finanční možnosti a pro ty, kdo si nemohou dovolit větší dary, máme projekt ‚stovka měsíčně‘, kde si dárce nastaví trvalý příkaz a posílá stokorunu měsíčně. Máme například studentku, která posílá padesátikorunu měsíčně, ale i seniora, který z důchodu pravidelně posílá tři sta korun.
Náš rozhovor teď možná čte spousta lidí s dobrým srdcem. Jak se tito lidé mohou zapojit do pomoci?
Jednak finančně, ale existuje také vynikající portál Gift.cz určený k nakupování v internetových obchodech. Kdokoliv, kdo běžně nakupuje on-line, si nejdříve najede na Gift.cz, najde si příslušný velkoobchod a poté uskuteční nákup. Velkoobchod pak naší nadaci věnuje až dvě procenta z celkového nákupu. A nakupujícího dar vůbec nic nestojí, jen dvě kliknutí navíc.
Také velmi vítám každého, kdo za mnou přijde a řekne: „Vím o dítěti, které skutečně potřebuje pomoc. Maminka je v těžké situaci a neví, že by mohla požádat o pomoc nějakou nadaci. Mohli bychom tam společně pomoc.“ Toho si hodně vážím.
Práce naší nadace má dvě stránky – jednak se staráme o získávání peněz a jednak o jejich efektivní umístění k dětem. A na obou stranách potřebujeme pomoci. Pokud tedy mohu vyzvat čtenáře, pak vás prosím – víte-li o nějakém dítěti, kterému naše nadace může pomoci, prosím, zavolejte mi. Můžeme na pomoci spolupracovat a věřím, že uděláme dobrou věc.
Jarku, vaše nadace je také členem podnikatelského klubu My Networking Club v Olomouci. Proč jste do tohoto projektu vstoupili?
Členství Malého Noe v klubu přináší nám všem velké benefity. Díky klubu získala naše nadace velké sponzory, ale i tipy na děti, kterým společně pomáháme. A benefit pro členy klubu jednoznačně spočívá v tom, že se na mě mohou kdykoliv obrátit, protože mě znají a důvěřují mi, a pak dokážeme společně pomoci. Lidé, kteří podnikají, mají mnoho starostí s chodem svých firem, pak ale nemají čas, aby se dívali kolem sebe a pomáhali. Přitom vidím, že mají dobrá srdce a pomohli by rádi.
Kromě toho organizujeme řadu událostí. Například sázíme stromy. Každému stromu zajistíme patrona, který nadaci daruje peníze, s nimiž pak pomůžeme konkrétnímu dítěti. Patron a příroda dostanou strom a strom má svého patrona. Všichni tak něco získají, což je skvělé.
Děláme také benefiční koncerty, kde nám kolegové z klubu pomáhají například s prodejem vstupenek. A prodáváme také nadační předměty, organizujeme předvánoční prodeje hvězd a kolegové z klubu nás opět vždy podporují – ať nákupem pro rodinu či obchodní partnery. Jarku, moc ti děkuji za rozhovor a na závěr mám pro tebe ještě deset rychlovek.
Práce, nebo dovolená?
To jsi mě překvapil. (smích) Práce.
Peníze, nebo volný čas?
Volný čas.
Baťa, nebo Jobs?
Oba. Ale… Baťa je náš.
Raději dáváš dárky, nebo dostáváš?
Lepší je dárky dávat, ale ty jsi chtěl jedno slovo. (smích). Zrovna dneska jsem si říkal, že bych potřeboval někomu něco dát, protože jsem měl trochu zasmušilou náladu.
Káva, nebo čaj?
No, káva!
Ranní ptáče, nebo sova?
Sova.
Dům, nebo byt?
Dům.
Kolo, nebo auto?
Kolo.
Plán, nebo bez plánu?
Plán.
Televize, nebo rádio?
Rádio.
Děkujeme, Jarku, že jsi byl naším hostem, a věřím, že díky rozhovoru se opět rozšíří řady vašich dárců.
Michal Ondra, manažer klubů
+420 732 268 021
michal@ondra.eu
©2024 Všechna práva vyhrazena.
Web vytvořila Domigrafika